wtorek, 25 listopada 2014

focaccia z jarmużem


W kuchni lubię eksperymenty. To one czasem uświadamiają nam, że istnieją smaki, których wcześniej nie znaliśmy. Spora ilość jarmużu, którym zostałam obdarowana wyzwoliła we mnie sporo pomysłów :-) A skoro ostatnio dużo myślałam o włoskich klimatach postanowiłam połączyć jarmuż z focaccią. Drożdżowe ciasto podawane w wytrawnej wersji jest znane w Italii. Najczęściej posiada bardzo minimalistyczną ilość dodatków, w mojej dzisiejszej focacci farsz jest dość bogaty w składniki.
Jako że jarmuż piekłam po raz pierwszy, miałam pewne obawy czy on na pewno nadaje się do tego. A kiedy piękna zieleń jarmużu zaczęła zmieniać swoją barwę na coraz ciemniejszą... przez chwilę zwątpiłam :-) Niepotrzebnie... Ten farsz jest dość zaskakujący, mieszanka pieczonego jarmużu, pestek dyni, mozzarelli, szalotek i czosnku... jakby lekko przypalona, a jednak  dobrze smakująca. 
Jeśli lubicie nowe eksperymentalne smaki - polecam :-)

Składniki:
Ciasto:
1 i 1/2 szklanki mąki pszennej
1 opakowanie suchych drożdży (7 g)
2/3 szklanki ciepłej wody
1 ugotowany ziemniak
2 łyżki oliwy z oliwek
1/2 łyżeczki soli
szczypta cukru

Farsz:
8 liści jarmużu
8 pomidorków koktajlowych
1/2 szklanki startego na tarce żółtego sera mozzarella
4 szalotki
3 ząbki czosnku
2 łyżki oliwy z oliwek
1 łyżeczka sosu sojowego
1 łyżeczka octu balsamicznego
2 łyżki pestek dyni
duża szczypta zielonego pieprzu
szczypta soli

odrobina startego na tarce parmezanu - do oprószenia po upieczeniu

Wykonanie:

ciasto
Do letniej wody dodajemy drożdże, rozpuszczamy je i pozostawiamy na 5 minut. Ziemniaka rozdrabniamy dokładnie widelcem. Do przesianej przez sito mąki dodajemy rozczyn z drożdży, ziemniaka, cukier, sól i oliwę z oliwek. Zagniatamy ciasto, jeśli jest zbyt kleiste podsypujemy jeszcze odrobiną mąki. Wyrabiamy je 10 minut, aż będzie gładkie i elastyczne. Wkładamy do dużej miski, przykrywamy bawełnianym ręcznikiem i odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 1 godzinę.

farsz
Jarmuż płuczemy, usuwamy łodyżki i grube nerwy. Szalotki kroimy w piórka, czosnek na cienkie plasterki. Na patelni rozgrzewamy oliwę z oliwek, dodajemy szalotki, po 2 minutach podsmażania dodajemy czosnek, a po chwili jarmuż, sos sojowy i ocet balsamiczny. Podsmażamy całość przez 3 minuty, dość często mieszając. Zdejmujemy z ognia i studzimy. Następnie dodajemy startą na tarce mozzarellę, mieszamy.

Wyciągamy z miski wyrośnięte ciasto, chwilę wyrabiamy, formujemy prostokąt i rozwałkowujemy na cienki placek. Przekładamy go na natłuszczoną i oprószoną mąką blaszkę. Odstawiamy na 15 minut. 

Po tym czasie wykładamy na wierzch farsz pozostawiając odrobinę wolnego brzegu. Układamy połówki pomidorków koktajlowych, całość oprószamy świeżo zmielonym zielonym pieprzem i odrobiną soli.

Pieczemy 30 minut w piekarniku nagrzanym do 190 st. C.

Najlepsza jeszcze ciepła, oprószona startym na tarce parmezanem.

Smacznego!




1 komentarz:

  1. Dla mnie idealna, jeśli uda mi się kupić jarmuż, na pewno zrobię :)

    OdpowiedzUsuń

Wydrukuj przepis