środa, 11 lutego 2015

tartaletki z brokułem i fetą


Właściwie nie wiem skąd wzięło się moje uwielbienie do wszelkiego rodzaju tart i tartaletek. We Francji byłam tylko raz... i to nawet nie na kontynencie tylko na francuskiej wyspie. I było to dość dawno temu, chyba jeszcze w czasach kiedy sama zbyt wiele nie gotowałam. I pamiętam, że spory zapas żywności przywieźliśmy wtedy z Polski, a wyjścia do restauracji były rzadkością (to w ramach podróżuj, zwiedzaj i rób to tanio ;-) ). A tarty kojarzą się przecież z kuchnią francuską... nie zjadłam wtedy żadnej...

Ale jest to fakt... pojawiają się tutaj dość często :-) Dzisiaj w wersji wytrawnych tartaletek. Nadzienie z brokułem i masą z sera feta i śmietany. Delikatne w smaku, nawet zastanawiałam się nad tym czy nie dodać do nadzienia 2 ząbków czosnku przeciśniętych przez praskę. Może nawet byłby to dobry pomysł, choć zmieniłby ich delikatny smak w bardziej ostry. Jeśli chcecie... możecie dodać czosnek :-) 
Smaczne i całkiem zgrabne. Świetnie smakują podane na ciepło, dobrze sprawdzą się jako przystawka na przyjęciu. I całkiem słodko wyglądają, naprawdę :-)
Polecam! ;-)


Składniki (12 sztuk):

ciasto:
200 g mąki pszennej
100 g zimnego masła
1 jajko
3 łyżki zimnej wody
1/2 łyżeczki soli

nadzienie:
1 średniej wielkości brokuł
200 g sera feta
200 g śmietany 18%
1 jajko
1 łyżeczka tymianku
3/4 łyżeczki świeżo zmielonego czarnego pieprzu

3 czubate łyżki płatków migdałowych

Wykonanie:



Do miski przesiewamy mąkę, dodajemy do niej sól, pokrojone na małe kawałki zimne masło, jajko, zimną wodę, zagniatamy rękoma ciasto, dość szybko, aby zbytnio nie "ocieplać" składników. Formujemy z niego kulę, wkładamy do woreczka, szczelnie owijamy i wkładamy na minimum 1 godzinę do lodówki.

W tym czasie zagotowujemy w garnku wodę z dodatkiem szczypty soli. Gotujemy w niej brokuła przez 5 minut. Wyjmujemy, studzimy i dzielimy na małe różyczki.


Piekarnik rozgrzewamy do 200 stopni C. Foremki smarujemy odrobiną masła.Schłodzone ciasto wyciągamy z lodówki i dzielimy na 2 części. Każdą rozwałkowujemy dość cienko. Wykrawamy kółka (większe niż średnica foremek) i wylepiamy ciastem foremki. Dno nakłuwamy widelcem, ułożone na blaszce wkładamy do piekarnika. Pieczemy 15 minut. Wyjmujemy z piekarnika i studzimy.

Ser feta dokładnie rozdrabniamy widelcem, dodajemy śmietanę, lekko roztrzepane jajko, tymianek i pieprz, łyżką mieszamy składniki do ich dokładnego połączenia.

Po wystudzeniu ciasta wkładamy do środka tartaletek masę z sera feta i śmietany. Następnie wkładamy do środka różyczki brokuła, wciskając je w nadzienie. Wkładamy do piekarnika (rozgrzanego do 180 stopni C) i pieczemy 35 minut (na 15 minut przed końcem pieczenia otwieramy piekarnik i posypujemy wierzch tartaletek płatkami migdałowymi).

Smacznego!





2 komentarze:

  1. To prawie dzieło sztuki! Fantastycznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. zostałam kupiona :) pyyycha! nie robiłam ale zrobie w najbliższym czasie :)
    pozdrawiam i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń

Wydrukuj przepis